Identyfikacja wizualna: Jak stworzyć dobrą identyfikację wizualną i z jakich elementów powinna się składać
Wszyscy znamy moc pierwszego wrażenia i wiemy, jak bardzo wpływa ono na naszą dalszą ocenę, dlatego tworząc identyfikację wizualną firmy lub marki warto solidnie przygotować się do tego procesu. Identyfikacja wizualna jest ważnym elementem działań marketingowych i reklamowych dla każdej firmy. To właśnie dzięki niej klienci wyrobią sobie pierwszą opinię na temat firmy czy marki.
Dokładnie tak samo jak w przypadku ludzi, także każda firma i każda marka ma swoją tożsamość, posiada pewne cechy, które ją charakteryzują. Zadaniem identyfikacji wizualnej jest odzwierciedlenie tych cech w taki sposób, aby efekt końcowy był ciekawy, wiarygodny, łatwy do zapamiętania i pozwalał na odróżnienie się od konkurencji. Tworzenie identyfikacji wizualnej nie jest łatwym zadaniem, dlatego zajmują się tym agencje reklamowe. Aby jak najlepiej wykonać to zadanie pierwszym krokiem powinna być dokładna analiza konkurencji, analiza wartości reprezentowanych przez markę oraz analiza oczekiwań grupy docelowej. Wszystkie te aspekty powinny zostać wzięte pod uwagę, aby nasza komunikacja „trafiała" do odbiorcy i przekonała go, że to właśnie na naszą ofertę warto zwrócić uwagę.
Na system identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów. Pierwszym z nich jest już sama nazwa firmy lub marki, drugim logotyp, następnie claim. Ponadto podczas tworzenia identyfikacji wizualnej warto również określić kolorystykę i typografię jaką będziemy posługiwać się we wszystkich materiałach komunikacji marketingowej. Podstawowe materiały jakie każda firma powinna mieć w swoim posiadaniu to również wizytówki i papier firmowy. W obecnych czasach do elementów identyfikacji wizualnej możemy również zaliczyć witrynę internetową.
Najważniejszą cechą identyfikacji wizualnej firmy powinna być jej spójność. Zachowanie spójnej kolorystyki strony internetowej, wizytówek, katalogów oraz spójnego przekazu (hasła, logotypy, domena itp.) nie tylko pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność marki czy firmy, ale przede wszystkim zwiększy jej wiarygodność w oczach odbiorcy.
Wybieramy nazwę firmy lub marki
Nazwa firmy jest najważniejszym elementem jej identyfikacji. Powinna być ona niepowtarzalna, dlatego wybierając nazwę warto dokładnie sprawdzić, czy przypadkiem na rynku nie ma innych firm o tej samej nazwie. Unikalna nazwa ułatwi nam też znalezienie odpowiedniej domeny. Nazwa powinna być krótka i najlepiej posiadać wolną domenę „pl" lub „com". Każdy kto kiedykolwiek szukał nazwy dla firmy wie, że nie jest to łatwe zadanie. Szukając nazwy dla firmy warto sprawdzić jakimi nazwami posługuje się konkurencja, ale na pewno nie warto ich kopiować. Tworzenie podobnych do konkurencji nazw nie wpłynie dobrze na nasz wizerunek, utrudni również konsumentowi odróżnienie naszej marki czy firmy na tle konkurencji.
Tworzymy logotyp
Tworzenie logotypu warto poświęcić specjalistycznej agencji reklamowej, ponieważ jeśli zadanie to zlecimy amatorowi szybko może się okazać, że nasz logotyp jest niedostosowany do wielu sytuacji, spotkamy się z kłopotami podczas druku i wydane pieniądze oraz poświęcony czas przepadną, a pracę będzie trzeba wykonać od nowa. Podczas tworzenia logotypu kierujmy się zasadą: czym prościej tym lepiej. I to nie tylko dlatego, że obecnie w komunikacji marketingowej panuje moda na minimalizm. Logotyp, który ma wiele drobnych elementów czy za dużo kolorów będzie mniej widoczny i trudniejszy do zauważenia i zapamiętania niż ten dwukolorowy o prostym kształcie. Kłopoty mogą pojawić się również w druku.
Claim
Claim to krótkie hasło, które jest jakby „przyklejone" do logotypu. Jego zadaniem jest doprecyzowanie nazwy. Zwykle jest on używany przez długie lata i jest umieszczany bezpośrednio pod logotypem, dlatego warto poświęcić trochę czasu i wysiłku, aby jak najlepiej za jego pomocą przekazać esencję marki lub firmy. Dobry claim powinien być stosunkowo krótki i składać się z dwóch do pięciu słów.
Typografia
Przy okazji tworzenia nazwy i claimu warto wybrać kilka podstawowych czcionek, które zawsze będą używane we wszystkich materiałach reklamowych. Ważna jest przede wszystkim konsekwencja. Wybór czcionek jest ogromny, a każda z nich wywołuje nieco inne wrażenie na odbiorcy.
Kolorystyka
Podobnie jak z typografią, warto wybrać firmową lub markową „paletę kolorów". Dwa lub trzy kolory podstawowe plus kilka kolorów pomocniczych i dopełniających. W ten sposób już nigdy nie będziemy musieli się martwić w jakim kolorze ma być strona internetowa, czy okładka katalogu. Przekazanie palety kolorów grafikowi znacznie ułatwi mu pracę, a ostatecznemu odbiorcy naszego komunikatu ułatwi szybkie rozpoznanie naszej marki lub firmy.
Wizytówki i papier firmowy
Aby stworzyć profesjonalną wizytówkę powinniśmy mieć już wszystkie powyższe elementy: nazwę firmy, logo, typografię, kolorystykę i claim. Pozostaje nam tylko wybór koloru, papieru i układu treści jaki ma zostać zastosowany. Przy tworzeniu wizytówki każdy szczegół jest ważny i ostateczny efekt zależy od wielu czynników. Papier firmowy jest równie przydatny co wizytówka i należy do podstawowego zakresu identyfikacji wizualnej.
Inne elementy identyfikacji wizualnej
Do systemu identyfikacji wizualnej zalicza się również oznakowanie samochodów firmowych, ubiory firmowe pracowników, oznakowanie budynków biurowych i innych, gadżety i upominki oraz takie druki firmowe jak choćby druk faktury czy materiały biurowe (długopisy, teczki). Nie można również zapominać o stronie internetowej.
Cechy dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej
Najważniejsze, aby wszystkie elementy identyfikacji wizualnej były ze sobą spójne i tworzyły harmonijną całość. Jednocześnie powinny idealnie odzwierciedlać wartości prezentowane przez markę. Identyfikację wizualną tworzymy na długie lata, dlatego warto temu zadaniu poświęcić odpowiednią ilość czasu, spróbować różnych rozwiązań, ale przede wszystkim dobrze przeanalizować jakie wrażenie chcemy wywołać na odbiorcy. Dobra identyfikacja powinna być zarazem prosta i unikalna, łatwa do zapamiętania i oryginalna, a przede wszystkim profesjonalnie opracowana, tak aby idealnie sprawdziła się w każdej sytuacji.